Olen oivalluttanut, ohjannut, kouluttanut, valmentanut ja opettanut ihmisiä jo yli 15 vuoden ajan. Aluksi toimin oman innokkuuteni pohjalta ja huomasin, että kun on itse innostunut niin muutkin innostuvat. Pidemmän päälle tämä huomio ei enää riittänyt, vaan olen kouluttautunut lähes koko työurani ajan ohjaajuudessa, opettajuudessa ja ihmisten motivoimisessa. Ymmärrykseni oppimisen prosessista on syventynyt ja peilatessani ohjauskokemuksia oppimiini asioihin olen löytänyt tukun työkaluja, joita hyödynnän tänä päivänä tiiviisti osana mentoriuttani eri ryhmien kanssa. Mentoriuteni ydin on usko siihen, että jokaisessa ihmisessä on jo kaikki tarvittava. En kaada tietoa kenenkään päähän, vaan autan ihmisiä oivaltamaan ne asiat, jotka ovat olleet olemassa hänessä itsessään. Lasten ja nuorten kohdalla tämä sama filosofia toteutuu mielikuvituksen ja sisäsyntyisen luovuuden ruokkimisena. Minun ei tarvitse vääntää vessapaperirullasta mallia, vaan luotan siihen, että kun annetaan aikaa, tilaa, tarvikkeita ja kannustusta, kaikki muu syntyy itsestään. Harmittavan usein jo alakouluikäiset alkavat kadottaa yhteyden sisäiseen taiteilijaansa, jolloin tehtäväni on tukea luovuuden siemenen herättämisessä. Motivaation löytäminen onkin ollut usein se kompastuskivi, jonka kanssa olen saanut tehdä töitä. Kokemusten karttuessa ja niitä analysoidessani olen löytänyt oman tapani ratkoa haasteita motivoitumisen kanssa. Näitäkin oivalluksiani jaan mielelläni koulutuksissani.
Halutessasi voit perehtyä tarkemmin opetusfilosofiaani Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojeni päättötyöhön tutustumalla.
Opettajuutta vahvistavat koulutukset eri ammattiryhmille
Usein saatamme huomata, että työuran edetessä päädymme opastamaan, ohjaamaan ja kouluttamaan esimerkiksi kollegojamme, alaisiamme tai oppilaitamme ilman, että meitä on perehdytetty tai opastettu siihen, kuinka tämä tulisi tehdä, jotta oppiminen olisi kaikille miellyttävää ja palvelisi tarkoitustaan. Tämän saman prosessin olen itsekin läpikäynyt omassa työhistoriassani ja se on ollut yksi syy, mikä on ajanut minut hakemaan lisäoppia opettajuuteeni ja valmentajuuteeni. Jaan mielelläni kertyneitä oivalluksia ja voin räätälöidä eri yhteisöille koulutuksia ohjaajuuteen, opettajuuteen ja valmentajuuteen liittyen.
Esimerkki 1: Opettajuus ja oppijuus jäsenkorjauksessa
Sain mahdollisuuden kouluttaa jäsenkorjauksen opettajiksi opiskelevia opettajuuden
saloihin.
Koulutuksen sisältöä:
- Aloitan koulutukseni usein arvoista ja tavoitteista.
Etsitään yhdessä vastauksia kysymyksiin: Mitä opetan? Miksi opetan? Miten opetan? - Puramme auki käsitteet opetus- ja oppimisfilosofia. Pohdimme myös sitä miksi nämä on hyvä avata.
- Opettajan on tarkkailtava maailmaa oppilaansa linssien lävitse ja käymmekin läpi millaisia oppijoita ja oppilaita jäsenkorjauskursseille voi tulla. Opettajan on tärkeää tiedostaa aikuisen oppijan erilaisuus verrattuna lapseen. Mitkä kaikki asiat voivat vaikuttaa aikuisen oppimiseen?
- Usein aikuisten opettajana kohtaa erilaisia haasteita. Käymme näitä lävitse pari- ja ryhmätyöskentelyin.
- Lopuksi kootaan koulutuksen aikana yhdessä opitut asiat ja lähdetään rakentamaan pohjaa jokaisen opettajan omalle opetusfilosofialle.

Kun tämä pohjatyö on tehty koulutus jatkuu seuraavilla teemoilla:
- Opettajien Oivalluttamo-paja. Työstetään villejä opetusmenetelmiä ryhmissä.
- Oppilaiden Demo-paja: Viedään Oivalluttamo-pajassa suunniteltuja menetelmiä käytäntöön. Vedetään lyhyitä opetustuokioita demo-ryhmille ja kerätään palautteita oppijoilta.
- Käydään lopuksi kokemuksia ja oivallettuja asioita lävitse ja jokainen saa lähteä syventämään omaa opetusfilosofiaansa opitun pohjalta.
Esimerkki 2: Ohjaajuuden perusteet – merkityksellistä ohjausta
Koulutus ohjaajille, koulunkäyntiavustajille, aamu- ja iltapäiväkerhojen ohjaajille.
Tavoitteet:
Pohtia oman työn näkökulmasta mikä on ohjaustyön ydin ja merkitys. Oivaltaa mille arvopohjalle ja tavoitteille oma ohjaajuus rakentuu. Oppia yhdessä ja toisilta ohjaajuuden perusteita, työkaluja ja kikkoja.Tutkitaan miten ympäristö vaikuttaa ja inspiroi ohjaustoimintaa.
Toteutus:
Esim. työpaikkakoulutuksena kerran kuussa yhtenä iltapäivänä, yhteensä 5 iltapäivää.
Koulutuksen sisältöä:
Koulutuksen sisältö räätälöidään ryhmän tarpeiden mukaan ja suunnitellaan yhdessä osallistujien kanssa. Pohdimme samalla yhdessä miten lasten ja nuorten kanssa toiminta olisi hyvä suunnitella.
Pohdittavia asioita koulutuksessa voivat olla esim.
- Oma ohjaajapersoona, kuka olen ohjaajana, mistä innostun?
- Ohjauksen arvopohja ja tavoitteet
- Lapsen/nuoren motivointi
- Ympäristön vaikutus
- Ryhmädynamiikka
- Haastavat tilanteet
- Menetelmät, harjoitteet, leikit, kikat