Minä – Taidekuiskaaja

Minä – Taidekuiskaaja olen..

Oivalluttaja

Tärkeämpää on kysyä hyviä kysymyksiä, kuin kertoa valmiita vastauksia. Uskon vahvasti, että kaikki tarvittava tieto on jo meissä kaikissa ja tällä asenteella valmennan, ohjaan, opetan ja koulutan.

Mahdollistaja

Olen maaperä, kasvualusta, jonka luonnollisista mineraaleista pyrin löytämään ammennettavaa erilaisiin kasvuprosesseihin. Tarjoamani maaperä ei välttämättä ole se tasaisin ja helpoin alusta kasvaa ja kulkea, mutta luon sallivan ja armollisen ilmapiirin omankokoisille haasteille ja mahdollistan yksilöllisten polkujen muodostumisen ja kokeilemalla tapahtuvien oivallusten syntymisen.

Etsijä

Etsiminen on liikkeessä olemistä, verbeilyä, uteliaisuutta ja aina uuden etsimistä. Kun se jokin, uudeksi määrittelemäni on löytynyt, huomaan katseeni tähyilevän taas jotakin uutta, vielä nimeämätöntä kohden.

Elämä on verbi.
Kaikki muuttuu, koko ajan, joka sekunti,
nyt ja taas nyt.
Turha odottaa valmista itseltä, saati muilta.

Kameleonttikasvattaja – hybridiverkostoituja

En pidä lokeroinnista enkä keinotekoisista rajoista. Parhaat asiat työelämässäni ovat syntyneet erilaisten asioiden komboista, villeistä coctaileistä, joiden jälkimakua ei voi yhdellä sanalla kuvailla. Jokainen on erilainen yksilönä, ryhmänä ja yhteisönä. Sanon kiitos ei tasapäistämiselle, mutta tervetuloa oikeudenmukaisuudelle ja yksilöllisyydelle. Se mikä olen milloinkin riippuu sinusta.

Innovaattori

Luon – elän. Sytyn ideoinnista, kehittämisestä, rakentavasta palautteesta, muutoksista ja mahdollisuuksista. Hyvänä päivänä ideatulvani voi olla loputon, raivostuttavuuteen asti 🙂

Leikkijä

Elämä on yksi suuri leikkikenttä, hiekkalaatikkoonkin joskus verrattu. Leikki on tekemistä, kokemista, vuorovaikutusta, harjoittelua, kompastelua ja oppimista. Luovien- ja toiminnallisten menetelmien avulla on mahdollista luoda leikillisiä hetkiä ja luovia oppimisen alustoja. Hyödynnän laajasti hyvin erilaisia menetelmiä, joita on matkan varrelta tarttunut matkaan ja etsin myös koko ajan uusia tapoja löytää leikki uudelleen.

Dialogi-pedagogi

Katsoa maailmaa toisen linssien lävitse. Se ei ole menetelmä, metodi tai valittu toimintatapa. Dialogisuus on asenne, tapa elää ja olla. Halu nähdä asiat jotenkin muuten kuin miten itse näkee. Aito halu toisen ihmisen kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen.

Miten olen tässä?

Orgaanisuus ja rohkeus katsoa itseään rehellisesti eri tilanteissa.
Olettamisen sijaan kokeilen ja tulkintojen sijaa tutkin.
Kunnioitan, kuuntelen, odotan ja puhun suoraan.

Opittua ja koettua:

  • Yo, Kinnulan lukio, 1997
  • Muotoilija, Kuopion muotoiluakatemia, 2001
  • Nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja, Partaharjun opisto, 2005.
  • Työ- ja yksilövalmentaja, koordinoija, Lahti, Akselityöpaja, 2006-2012.
  • Seikkailuohjaaja, Helsingin NMKY, 2007.
  • Draamaohjaaja, Jyväskylän avoin yliopisto, 2012.
  • Kirjallisuusterapiaohjaaja, Eino Roiha instituutti, 2015.
  • Projektipäällikkö, valmentaja, Keski-Suomen yhteisöjen tuki ry, 2014-2018.
  • Taidekasvattaja, Jyväskylän yliopisto, 2017.
  • Aikuiskouluttaja, pedagogi, Jyväskylän yliopisto, 2018.
  • Taiteen perusopetuksen opettaja, Suomenselän kansalaisopisto, 2019-2020
  • Suomenselän kansalaisopiston tuntiopettaja, 2019-2020.
  • Kinnulan yläasteen ja lukion käsityön ja kuvataiteen opettaja, 2020-2021.
  • Taidekuiskaaja yrittäjä, 2020-